Ako vlastne vyzeral Kristov kríž?

Zajtra bude výnimočný deň. Deň, keď si pripomenieme udalosť povýšenia Kristovho kríža. Keď v roku 630 byzantský cisár Herakleios získal ukradnuté relikvie Pánovho kríža, umiestnil ich v bazilike, ktorú dal kedysi postaviť cisár Konštantín na Kalvárii a dodnes si toto miesto uctievajú mnohí kresťania.

Ale zamysleli ste sa už niekedy nad tým, ako vlastne vyzeral Ježišov kríž?

Kríž bez tvaru kríža

Možno sa zdá, že je to všetkým jasné a netreba nad tým polemizovať. No videli ste už obrázok s ukrižovaným Ježišom, pričom nie je jeho telo zavesené na kríži, ale na kole s rukami pribitými nad hlavou?

S takýmto vyobrazením sa stretnete v publikáciách Jehovových svedkov. Budú vás presviedčať, že kresťanské zobrazenie kríža nie je biblické , ale pohanské. V skutočnosti však nikde v evanjeliách nenájdeme opis kríža. A čo ak by v tom predsa len mali pravdu?

Záhada slova STAUROS

Keď som si začal prehliadať rôzne odborné články a materiály, ostal som prekvapený, že je okolo tejto témy stále živá diskusia. Hlavný argument Jehovových svedkov pritom stojí na gréckom slove „stauros“ (σταυρός), ktoré v Novom zákone najčastejšie označuje kríž. Doslova však znamená „vzpriamený kôl“,“ brvno“. Ide tu teda o jediný trám, nie celý kríž, ako ho dnes poznáme my. Keď teda v evanjeliách alebo listoch sv. Pavla čítame o kríži, čítame vlastne o tzv. jedinom drevenom brvne (príp. o dreve).

Ale prečo my, kresťania, tvrdíme niečo iné?

Z historického bádania vieme, že Rimania najčastejšie používali 4 druhy krížov:

  1. Crux Simplex I – jednoduchý kôl, ktorý sa používal pri nedostatku dreva. Práve na ňom Ježiš visel podľa tvrdení Jehovových svedkov;
  2. Crux Comissa T – spojený kríž, kríž pripomínajúci kríž sv. Antona alebo františkánsky kríž;
  3. Crux Immisa + – tradičné kresťanské znázornenie podoby kríža;
  4. Crux Decussata X – tzv. kríž sv. Ondreja;

Teraz sa pokúsme pozrieť na najdôležitejšie argumenty odborníkov:

  1. Grécke slovo „stauros“ v dejinách prechádzalo významovou premenou. V časoch Krista sa však aj v rímskom svete používala gréčtina. Prevzaté slová z gréčtiny a používané v rímskom svete však nadobúdali príbuzný, či nový význam
    (v slovenčine to môžeme vidieť napr. pri slove charizmatický – pôvodne slovo charizma označovalo nezaslúženú milosť, dar zadarmo, dnes sa používa aj v spojeniach „charizmatický spevák, osobnosť, herec,… v často úplne odlišných významoch). Z toho vyplýva, že slovo „stauros“ nemuselo nevyhnutne označovať iba kôl.
  1. Viacerí ranokresťanskí autori pri opisoch Kristovho umučenia priamo alebo nepriamo vylučujú, že by bol Ježiš ukrižovaný na jedinom brvne so vztýčenými rukami;
  2. Na ilustráciách od Jehovových svedkov visí Ježiš na kríži so vztýčenými rukami, ktoré sú navzájom prekrížené a pribité jediným klincom. Zdanlivo nepodstatná vec a zrejme, presne tak by to bolo keby…
    V Evanjeliu podľa Jána Tomáš hovorí apoštolom, že neuverí v Ježišovo zmŕtvychvstanie, pokiaľ neuvidí Ježišove rany na rukách stopy po klincoch (porov. Jn 20, 25). Výslovne sa tu hovorí o klincoch, čo naznačuje, že jeho ruky neboli prekrížené, a teda nepredpokladá sa, žeby Ježiš mal ruky pribité nad hlavou. V Evanjeliu podľa Matúša (Mt 27, 37) sa zasa nachádza zmienka o tom, že Pilát na kríž umiestnil nápis s označením Ježišovej viny nad hlavu. Ak by Ježiš visel na kole, nápis s takým rozmerným textom by musel visieť až nad jeho rukami, nie nad jeho hlavou.
  3. Tu stačí len spomenúť, akú hrôzu vyvoláva symbol kríža v posadnutých osobách počas exorcizmu (nikdy som nepočul, že by nejaký exorcista používal kolík a fungovalo by to…).

Kríž v tvare kríža je znakom spásy. Ak niekto tvrdí, že je to pohanský symbol, tak sa jednoducho (hoci možno úprimne) mýli.

Napokon aj keby autentický Kristov kríž pozostával len z jediného brvna, na tom až tak nezáleží. Omnoho dôležitejšie, než to aký tvar mal kríž, je to, čo sa na ňom pred dvetisíc rokmi udialo.

Daniel Lysý

 

 

KOMISIA PRE MLÁDEŽ V SPIŠSKEJ DIECÉZE je mládežnícka organizácia zriadená Rímskokatolíckou cirkvou, biskupstvom Spišské Podhradie. V súčastnosti koordinuje a vyvíja činnosť v troch regiónoch - Spiš, Liptov, Orava.
OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV:
Kontaktná osoba
Konferencia biskupov Slovenska,
Kapitulská 11, Bratislava,
IČO: 00684325,
DIČ: 2020804841,
email: dpo@kbs.sk,
https://gdpr.kbs.sk
PODPORTE EVANJELIZÁCIU
Iba vďaka Tebe môžeme fungovať. Neváhaj a pripoj sa k nám aj Ty. Ak Ti to tvoja finančná situácia dovoľuje, obraciame sa na Teba s prosbou o pomoc. Tvoja pomoc môže byť naozaj rôzna, preto si pozri ako nás môžeš podporiť. Ďakujeme!
© 2023 komisia.sk. Všetky práva vyhradené.